عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت متوسطه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در حال حاضر در متوسطه اول تغییرات خوبی در کتاب های درسی اعمال شده است و به سمت مهارت محوری حرکت کرده است و به طور خاص تدریس زبان انگلیسی از رویکرد گرامر محوری به مکالمه محوری تغییر کرده است، گفت: نکته این است که به محض ورود به متوسطه دوم کار ما در تغییر رویکردها سخت می شود. البته باید ملاحظه کنیم که در متوسطه دوم ما سه شاخه نظری و فنی و حرفه ای و کارو دانش را داریم. هدف گذاری ما افزایش هنرجوهاست و خوشبختانه به تدریج این مهم در حال رخ دادن است.
وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که نهایتا تا انتهای برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد دانش آموزان در دو شاخه فنی حرفه ای و کار و دانش تحصیل کنند. در طی ده های گذشته به دلیل حاکمیت کنکور و اثرات مخرب آن بیشترین دانش آموزان در شاخه نظری به محض ورود به پایه دهم، هدف گذاریشان به سمت دانشگاه بود که همین خوراک بازارهای کنکور شده است. ما سعی کردیم شاخه های فنی حرفه ای و کار و دانش را احیا کنیم.
عمادی با بیان اینکه آسیبی که در حال حاضر درباره کتاب های درسی، نحوه تدریس و کمبود آموزش های مهارتی در دوره متوسطه دوم وجود دارد ناظر بر شاخه نظری است، بیان کرد: در شاخه نظری متاسفانه بسیاری به دنبال تمرکز بر دروسی خاص هستند که در رقابت کنکور ملاک است و اولیا هم بر آن دروس تاکید دارند و مدارس هم ناچار می شوند بیشترین انرژی را روی آن درسها بگذارند.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که درسی مانند «محیط زیست» که در پایه ۱۱ تدریس می شود، طبق شنیدهها به صورت صوری تدریس می شود، معلم متخصص ندارد و بسیاری از معلم ها به دانش آموزان در ابتدای سال می گویند نمره این درس را خواهند گرفت، در این صورت چگونه می توان دروس مهارتی اینچنین را در متوسطه دوم گنجاند، گفت: وظیفه حفاظت از برنامه درسی و اینکه مطابق مصوبات شورای عالی اجرا شود ابتدا به دوش معلمان است و اگر معلمی در وظیفه نظارتی ای که به عهده دارد کوتاهی کند، مدرسه باید نظارت کند. پس از آن گروه های آموزشی باید این مراقبت را داشته باشند. اگر به برخی دروس بی اعتنایی می شود ناظران ما باید آن را پیگیری کنند و گزارش شود. اما در هر صورت در این زمینه نیاز به فرهنگسازی داریم.